اندودانتیکس میکروسکوپی چیست؟

درمان ریشه دندان در گذشته به شیوه سنتی انجام می شد، اما چند دهه است که فناوری به کمک دندانپزشکی آمده است و با انجام جراحی ریشه دندان با میکروسکوپ جراحی (اندودانتیک میکروسرجری) می توان نتایج بهتری کسب کرد.جراحی با میکروسکوپ محل جراحی را با بزرگنمایی باور نکردنی و کیفیت بالا نشان می دهد، در نتیجه می توان با ظرافت بیشتر و آسیب کمتر آن را انجام داد. به‌ طوری‌ که با دید این دستگاه‌ها می‌توان از بسیاری از مشکلات و پیشامدهای بعدی پیشگیری کرد و درمانی درنهایت ظرافت و دقت ارائه کرد.
گاها ممکن است به دلایل مختلف دندان بعد از درمان اولیه ی ریشه بهبود نیابد.با این شرایط اندودنتیست می تواند از راهکارهای درمانی استفاده کند که یکی از آنها درمان ریشه با میکروسکوپ دندانپزشکی است.اندودانتیک میکروسرجری نوعی از فرایندهای جراحی است که زیر میکروسکوپ قابل انجام است.

زمانی که برای درمان ریشه نیاز به میکروسکوپ است؟
•    گاها در بعضی از بیماران نشانه و علائم بیماری مجدد عود می کند اما هیچ مشکل مشهودی در رادیوگرافی با اشعه ی ایکس قابل مشاهده نیست.در چنین مواردی میکروسرجری برای اندودنتیست شرایطی را فراهم می کند تا بدون تکیه بر تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس ،اندودنتیست ساختار دندان را با دقت مورد بررسی قرار دهد مشکل را بیابد و درمان مورد نظر را ارائه دهد.
•    در برخی موارد رسوب کلسیم باعث می شود کانال ریشه بسیار باریک گردیده و اجازه ی ورود ابزارهایی که در درمان غیر جراحی ریشه ی دندان مورد استفاده قرار می گیرد برای پاکسازی و شکل دهی به انتهای ریشه برسند.این فرایند آهکی شدن کانال ها به درمان ریشه با میکروسکوپ دندانپزشکی نیاز دارد تا بطور کامل پاکسازی و پر شود.
•    در صورت گسترش بیماری دندان به سطح ریشه دندان یا در صورت فراگیر شدن عفونت به استخوان اطراف درمان این مناطق با میکروسکوپ دندانپزشکی امکانپذیر است.
•    در برجی موارد ممکن است پس از درمان مجدد ریشه دندان بهبود نیابد و علائم همچنان ادامه داشته باشد یا بعد ها مجددا بعد از گذشت چند ماه یا چند سال علائم عود کند در این موارد درمان ریشه با میکروسکوپ دندانپزشکی راه حلی برای نجات دندان است.

علت ارجاع بیمار توسط دندانپزشک به متخصص اندودنتیست
متخصص اندودنتیست دندانپزشکی است که تخصص آن حفظ دندان و ریشه ی آن است.متخصص اندودنتیست بعد از گذراندن دوره ی دندانپزشکی عمومی،سه یا چند سال در اندودانتیکس پیشرفته تحصیل می کند.نتیجه ای این آموزش های تخصصی در پی بردن به درمان آسیب های تروماتیک به دندان ،درد صورت و دهان، تشخیص دندان ترک خورده و انجام مهارت هایی جهت حفظ دندان،درمان اندودانتیکس از جمله درمان ریشه،درمان مجدد ریشه و درمان ریشه با میکروسکوپ دندانپزشکی  است.بنابراین دندانپزشک در صورت نیاز بیمار را به اندودنتیست ارجاع می دهد تا با استفاده از فناوری های پیشرفته مشکل بیمار را برطرف نمایند

در فرایند میکروسرجری چه اتفاقاتی می افتد؟
از نظر متخصصین درمان ریشه، جراحی آپیکال یا اندودنتیک اکنون اندودنتیک میکروسرجری است، پیشرفته ترین روش موجود برای این فرایند. مشخصه ی ویژه ی اندودنتیک میکروسرجری بزرگنمایی زیاد، آماده سازی التراسونیک انتهای ریشه و مواد پر کننده ی انتهای ریشه ی سازگار با بدن است، که برای نخستین مرتبه در دهه ی ۱۹۹۰ معرفی شد و طی دهه ی اخیر گسترش زیادی پیدا کرد.هدف اصلی اندودنتیک میکروسرجری حذف میکروب ها و پیشگیری از نفوذ میکروب به بافت های پیرامون ریشه ی کوچک دندان از راه سیستم کانال ریشه ی آن است، که از طریق درمان پریودنتیت آپیکال موجود انجام می شود.
در موضع مورد نظر مواد بی حسی تزریق می شود،بعد از بی حسی ناحیه ی مورد نظر درمان شروع می شود.استفاده از بی حسی موضعی در درمان با میکروسکوپ هیچ درد و ناراحتی نخواهد داشت. با کمک میکروسکوپ دندانپزشکی از طریق یک منفذ در بافت لثه ی نزدیک منطقه ی مورد نظر ،استخوان اصلی مشخص شده و بافت عفونی و ملتهب شده برداشته می شود. قطع نوک ریشه ی دندان اپیکواکتومی نامیده می شود. طی این فرایند، متخصص درمان ریشه بافت لثه ی پیرامون انتهای ریشه ی دندان را باز می کند، تا استخوان زیرین را بررسی نماید و بافت های ملتهب یا عفونی را بردارد.ممکن است دندان اندکی پر شود تا انتهای کانال ریشه بسته شود و از جذب عفونت بیشتر پیشگیری نماید.این فرایند تحت عنوان رتروفیلینگ شناخته می شود.پس از آن چند بخیه به لثه زده می شود تا به بهبود کامل بافت کمک نماید.طی چند ماه بعد بافت استخوان موجود به تدریج مجددا رشد خواهد کرد تا جایگزین بافت عفونی شود.بیشتر بیماران می توانند ظرف یک روز بعد از جراحی به زندگی عادی خود برگردند. در نتیجه ی تکنیک های میکروسرجری، بیماران  آسیب کمتری را تجربه خواهند کرد و دوره ی بهبود آنها پس از جراحی بسیار کوتاه خواهد بود

علت ضرورت جراحی اندودنتیک
از آنجا که کاشت ایمپلنت های دندانی بسیار پیچیده است، کاملاً مشخص است و ثابت شده است که دندان های طبیعی، حتی اگر مشکلات لثه داشته باشند و تحت درمان ریشه قرار گرفته باشند، خیلی بهتر از ایمپلنت های دندانی هستند. امروزه به جای کشیدن دندان های طبیعی و قرار دادن جایگزین برای آنها، تأکید می شود این دندان ها حفظ شوند و از آنها به عنوان تکیه گاه استفاده شود. امروزه دندانپزشک ها تمام تلاش خود را می کنند تا دندان های طبیعی بیماران را حفظ کنند، و تجهیزات و تکنیک های مدرن اندودونتیک از جمله  تکنیک هایمیکروسرجری در اختیار متخصص های درمان ریشه قرار دارد تا به این هدف دست یابند.