پالپوتومی


پالپوتومی
اگر ریشه پالپ، از آسیب  دیدگی یا پوسیدگی حفظ و سالم باقی  مانده باشد، به این معنی است که مشکل محدود به نوک پالپ است. درنتیجه دندانپزشک کودک، فقط پالپ آسیب دیده و پوسیدگی اطراف دندان را خارج می کند. شکاف حاصل از آن با یک ماده درمانی زیست  سازگار پر می شود که از عفونت جلوگیری می کند و ریشه پالپ را آرام می کند. معمولاً، بعد از درمان یک تاج روی دندان قرار می گیرد.
پالپوتومی و پالپکتومی
این تاج ساختار دندان را تقویت می کند و خطر شکستگی های آینده را به حداقل می رساند. درمان پالپوتومی بسیار متنوع است. این درمان می تواند به عنوان یک درمان مستقل روی دندان های شیری و دندان های دائمی درحال رشد انجام گیرد و یا به عنوان اولین مرحله در درمان کامل ریشه انجام شود.
پالپوتومی چیست؟
در طی این رویه چه انتظاری باید داشته باشید؟
پالپوتومی، یک روش دندانپزشکی است که در آن پالپ موجود در تاج دندان برداشته می شود اما پالپ در کانال ریشه دست نخورده باقی می ماند. این کار عمدتاً بر روی دندانهای اولیه (روی کودکان) انجام می شود و برای درمان پوسیدگی شدید دندان که تا پالپ گسترش یافته است، استفاده می شود.
هدف از آزمون
اگر فرزند شما هنگام خوردن چیزهای گرم، سرد و یا شیرین، از دندان درد شکایت می کند، ممکن است به معنای ابتلا به بیماری پالپیت باشد. پالپیت، التهاب پالپ است و علت اصلی آن پوسیدگی دندان است که معمولا اولین نشانه آن حساسیت دندان هاست. معاینه پزشک می تواند یا به وسیله معاینه فیزیکی دندان و یا توسط اشعه ایکس انجام شود.
اگر دندان پزشک متوجه شود که فرزند شما پالپیت برگشت ناپذیر ناشی از پوسیدگی دندان دارد جایی که پالپ در دندان به شدت آسیب دیده باشد در این صورت پالپوتومی انجام نمی شود و کودک شما مجبور به انجام پالپکتومی یا کشیدن دندان می شود. معمولاً پالپوتومی به گونه ای انجام می شود که پالپ موجود در ریشه دندان حفظ شود.
پالپوتومی و پالپکتومی
درحقیقت، کلمه “pulpotomy” به معنای “بریدن یا قطع کردن پالپ” است. با این حال، در جامعه پزشکی، به تمامی مراحل این روش مثل پر کردن فضای خالی بوجود آمده و یا حتی داروهای مربوط، روش پالپوتومی گفته می شود. پالپوتومی ها به طور کلی روی دندان های کودکان و دندان های اولیه یا شیری انجام شده، اما بر روی دندان  های دائمی نیز انجام می شوند. پالپوتومی نباید با پالپکتومی اشتباه گرفته شود. پالپکتومی هنگامی انجام می شود که پوسیدگی دندان از پالپ تاج گذشته و تا پالپ ریشه دندان (پالپ رادیکولار) گسترش یافته باشد.
خطرات و ملاحظات
پالپوتومی یک روش بسیار ایمن است و خطرات جدی در ارتباط با آن وجود ندارد. پالپوتومی به این دلیل انجام می گیرد که حفظ پالپ ریشه، امری حیاتی و ضروری است و در صورت عدم درمان، پوسیدگی تا پالپ ریشه گسترش می یابد.
زمان عمل
پالپوتومی می تواند بسته به موقعیت بین 30 تا 45 دقیقه و یا حتی بیشتر طول بکشد.
محل عمل
این عمل در مطب دندانپزشک انجام می شود.
چه چیزی باید پوشید
از آنجایی که این عمل یک روش دندانپزشکی است، کودک شما می تواند هر لباسی را که با آن احساس راحتی می کند، بپوشد.
چه لوازمی باید همراه داشت
اگر بیمار فرزند شماست، می توانید مواردی را بیاورید که او را پس از انجام عمل آرام یا خوشحال می کند.
در حین عمل چه اتفاقی می افتد
حداقل یکی از والدین می تواند در طول عمل در کنار کودک بماند.
در طول عمل
ناحیه اطراف دندان بی حس و سپس یک بی حسی موضعی تزریق می شود. این بی حسی می تواند درد کودک  را کم و او را آرام کند. دندانپزشک دندان پوسیده را برای معالجه آماده کرده تا از آلودگی پالپ جلوگیری کند. سپس محفظه پالپ از طریق سوراخ کردن مینای دندان و عاج باز می شود. هنگامی که سقف محفظه پالپ سوراخ شود، خونریزی می‎ کند. این نشان می دهد که پالپ هنوز سالم است. اگر محفظه پالپ پر از چرک باشد یا خالی و خشک باشد، دندانپزشک نمی تواند عمل پالپوتومی را ادامه دهد.
در این صورت او باید عمل پالپکتومی یا بیرون کشیدن دندان را انجام دهد. سپس پالپ تاجي برداشته خواهد شد. هنگامی که این کار انجام شد، از پنبه مرطوب برای متوقف کردن خونریزی و تمیز کردن ناحیه استفاده می شود. این خونریزی باید ظرف یک یا دو دقیقه متوقف شود. اگر خونریزی بعد از این مدت متوقف نشود، نشان می دهد که پالپ ریشه دیگر سالم نیست و احتمالاً تحت تأثیر پوسیدگی دندان قرار گرفته است. بنابراین، باید یک پالپکتومی یا کشیدن دندان انجام شود.
هنگامی که خونریزی متوقف شود، سپس پالپ ردیکولار درمان و با مواد خاص پوشانده می شود. این دارو معمولاً یا فرموکرزول، سولفات فریک یا کلرید تری اکسید معدنی (MTA) است. همچنین ممکن است به جای این داروها از درمان لیزر استفاده شود. پالپوتومی هایی که با لیزر انجام می شود نیز میزان موفقیت بسیار بالایی دارند. سپس محفظه پالپ دندان با اوژنول اکسید روی (ZOE) یا برخی مواد دیگر بسته می شود و دندان ترمیم می شود. این کار معمولاً با تاجی از جنس استیل ضد زنگ انجام می شود.
پس از عمل جراحی
فرزند شما ممکن است بعد از انجام عمل درد و تورم را تجربه کند. پزشک احتمالاً برای کمک به این امر داروهای ضد درد را تجویز می کند.
مراقبت های بعد از عمل
پزشک به احتمال زیاد دستورالعمل هایی راجع به انواع و دمای مواد غذاهایی که کودک شما می تواند بعد از عمل بخورد، به شما می دهد. پزشک احتمالاً توصیه می کند كه کودک از خوردن آب نبات یا سایر غذاهای چسبنده خودداری کند.
ملاحظات دیگر
به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی سایر دندان ها از پوسیدگی، اتخاذ یک روش مراقبتی خوب ضرورت دارد. برای این کار بهتر است با دندان پزشک مشورت کنید و طبق برنامه معین، فرزند خود را برای معاینه نزد دندان پزشک ببرید.
پالپوتومی و پالپکتومی