جراحی لثه


چرا باید عمل جراحی لثه انجام داد؟
عمل جراحی زیبایی لثه برای ترمیم و اصلاح مشکلات لثه که بر سلامت لثه اثر گذاشته‌اند انجام می‌شود.
متخصص دندانپزشکی ممکن است انجام عمل جراحی را به دلایل زیر به شما توصیه نماید:
  • اگر شما مبتلا به بیماری‌های پیشرفته لثه شده باشید که به روش‌های درمانی غیر جراحی واکنش نشان نمی‌دهد ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی فلپ یا کاهش پاکت داشته باشید.
  • برای تعویض و بازسازی بافت از دست‌رفته لثه به دلیل ابتلا به بیماری‌های لثه
  • برای نمایان شدن سطح بیشتری از دندان (عمل جراحی افزایش طول تاج دندانی)
انواع
زمانی که دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که عمل جراحی لثه انجام دهید ممکن است در مورد برخی از عمل‌های جراحی که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم با شما صحبت کند:
 عمل جراحی فلپ
jlase1
زمانی که بافت لثه از روی دندان کنار می‌رود و دندانپزشک نیاز به پاک‌سازی عمیق دندان از باکتری‌هایی که باعث عفونی شدن لثه شده‌اند دارد این عمل جراحی انجام می‌شود. این معمولاً برای افرادی که بیماری‌های متوسط تا شدید لثه‌ای دارند توصیه می‌شود. پس از پاک‌سازی، بافت لثه به سمت عقب کشیده شده تا روی دندان را بگیرد و از رشد باکتری‌ها در آینده پیشگیری شود.
جینجیوکتومی
jlase5
در این عمل، لثه اضافی و عفونی‌شده که ممکن است بیش از حد روی سطح دندان را پوشانده باشد برداشته می‌شود. این عمل معمولاً برای درمان التهاب لثه به کار برده می‌شود اما امروزه این عمل برای پر کردن فاصله و از بین بردن پاکت‌های ایجاد شده روی لثه نیز به کار برده می‌شود.
جینجیوکتومی به چه منظور انجام می‌شود؟
اساساً عمل جینجیوکتومی برای درمان بیماری‌های لثه انجام می‌شود اما امروزه این درمان بیشتر برای اهداف زیبایی انجام می‌شود. ممکن است شما به دو دلیل نیاز به برداشتن بافت اضافی لثه داشته باشید:
  • در صورتی که بین دندان‌ها و لثه شما فاصله ایجاد شده باشد یا پاکت لثه شکل گرفته باشد. این پاکت‌ها محل جمع شدن باقیمانده غذاها بوده و پناهگاه باکتری‌ها شده که تمیز کردن آنها نیز دشوار است. اگر این پاکت‌ها فقط شامل بافت نرم باشند می‌توان به کمک عمل جینجیوکتومی به سادگی بافت اضافی لثه را برداشت تا فاصله مذکور برطرف شود.
  • بافت زیادی از لثه روی دندان را پوشانده باشد. در کنار اهداف زیبایی، وجود بافت اضافی لثه روی دندان باعث می‌شود که فرد نتواند بهداشت دهان و دندان را به درستی و به طور کامل انجام دهد. در موارد شدید، ممکن است این بیماری باعث اختلال در خوردن و تکلم بیمار شود. بافت لثه ممکن است به دلیل مصرف برخی داروهای ضدتشنج بیش از حد رشد کنند. در برخی موارد ممکن است مصرف برخی داروهای دیگر نیز باعث ایجاد این عارضه شوند. همچنین نیز ممکن است بدون وجود دلایل مربوط به لثه و دندان، باقیمانده غذاها لابه‌لای دندان‌ها باعث رشد باکتری‌ها شوند.
جینجیووپلاستی
jlase3
در این عمل لثه تغییر شکل داده شده و بازسازی می‌شود به خصوص اگر بیمار به دلیل ابتلا به بیماری‌های لثه دچار تحلیل لثه شده باشد. در جینجیووپلاستی بافت لثه از قسمت بالایی دهان برداشته شده و به قسمت سالم لثه‌ای که تحلیل رفته است پیوند زده می‌شود.
جینجیووپلاستی به چه منظور انجام می‌شود؟
تغییر شکل لثه‌ها با عمل جراحی جینجیووپلاستی باعث می‌شود که ظاهر لثه‌ها طبیعی‌تر به نظر برسند. عمل جینجیووپلاستی برای ترمیم عدم تقارن لثه، بدشکلی لثه، درمان بیماری‌های لثه، اصلاح مشکلات ژنتیکی لثه، آسیب‌دیدگی‌های لثه و یا با اهداف زیبایی انجام می‌شود. معمولاً جینجیووپلاستی به تنهایی انجام می‌شود اگرچه ممکن است این عمل پس از عمل جینجیوکتومی یا پیوند لثه انجام شود. در پیوند لثه، بافت لثه افزایش می‌یابد.
عمل لثه به کمک لیزر
jlase4
عمل جراحی لثه به وسیله لیزر مانند روش‌های LANAP و DPT برای درمان بیماری‌های لثه انجام شده و مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا است. هر دو عمل لیزر برای درمان بیماری‌های لثه طراحی شده‌اند. عمل DPT همچنین برای برداشتن سنگ‌های باکتریایی زیر سطح لثه نیز مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا است. هر دو عمل لیزر LANAP و DPT با کمک تکنیک‌های مدرن انجام شده تا دندان‌های آسیب‌دیده بیمار به دلیل ابتلا به بیماری‌های متوسط تا شدید لثه حفظ شوند.
مراقبت‌های پس از عمل

معمولاً دوران بهبودی پس از عمل فلپ چند روز طول می‌کشد. حتماً باید از دستورالعمل‌هایی که پزشک برای مراقبت از دهان و دندان در منزل به شما ارائه کرده است پیروی نمایید. اگر شما در مورد این دستورالعمل‌ها سؤالی دارید می‌توانید با دندانپزشک یا جراح خود تماس بگیرید. در زیر برخی نکات که باعث تسریع روند بهبودی می‌شوند اشاره شده است:
  • استفاده از داروهای مسکن مطابق با دستور دندانپزشک
  • شما می‌توانید 24 ساعت پس از درمان، دهان خود را به آرامی با آب نمک گرم چندین مرتبه در روز بشورید تا التهاب و درد آن کاهش یابد.
  • قبل از این که گازهای استریل خون زیادی به خود جذب کنند آنها را تعویض کنید.
  • پس از انجام عمل جراحی استراحت کنید. انجام فعالیت‌های شدید و سنگین ممکن است خونریزی شما را افزایش دهد.
  • غذاهای نرم مانند ژله، پودینگ یا سوپ میل کنید. به تدریج و در طول دوره بهبودی، غذاهای سفت‌تر را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
  • به صورت درازکش نخوابید زیرا ممکن است خونریزی شما طولانی‌تر شود. سر خود را به وسیله یک بالش بالا نگه دارید.
  • زبان و دندان‌های خود را به دقت مسواک بزنید.
  • از یخ یا بسته‌های یخی در خارج از دهان استفاده کنید زیرا به کاهش درد و التهاب لثه‌های شما کمک می‌کند.
  • عمل مکیدن مانند زمانی که با نی نوشیدنی می‌نوشید را انجام ندهید.
  • سیگار نکشید.
اگر شما پس از انجام عمل، بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید می‌توانید دندان‌ها و لثه خود را بهتر و تمیزتر نگه داشته و حفظ کنید. لثه شما صورتی رنگ شده و سلامت خود را دوباره بازمی‌یابد.
هزینه‌های انجام عمل جراحی

هزینه‌های عمل جراحی به شدت و گستردگی بیماری لثه و نوع عمل جراحی مانند عمل‌های جراحی فلپ، جینجیووپلاستی، جینجیوکتومی یا عمل لثه با لیزر که پزشک برای شما انجام می‌دهد بستگی دارد و می‌تواند بسیار متغیر باشد. هر مورد بر اساس شدت و گستردگی بیماری لثه متفاوت از دیگری است. هزینه‌ها به طور چشمگیری متغیر است زیرا ممکن است فقط عمل برای درمان یک دندان که لثه آن عفونی شده است انجام شود یا ممکن است این عمل برای کل دهان (شامل بقیه دندان‌ها) در عمل‌های لیزری انجام شود.