جراحی دهان و دندان


انواع جراحی های دندانپزشکی
 
انواع جراحی های دندانپزشکیدر دندانپزشکی زیبایی انواعی از جراحی وجود دارد که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

🔵 جراحی دندان؛

کشیدن دندان عادی یا نهفته با جراحی ساده و گاه پیچیده، تحت بی حسی انجام می‌شود. همه دندانپزشک هایی که مدرک آنها «جراح - دندان‌پزشک» است قادر و مجاز به انجام این نوع جراحی هستند.

🔵 جراحی فک و صورت؛

این نوع جراحی معمولا در اتاق_عمل و تحت بیهوشی انجام می‌شود. این نوع عمل باید توسط دندان‌پزشکان متخصص جراح فک و صورت انجام گیرد.

🔵 جراحی ریشه دندان؛

این عمل برای مواردی انجام می‌شود که درمان ریشه دندان موفق نبوده و بخصوص وقتی نوک ریشه کیست یا آبسه تشکیل شده و معالجه ریشه کافی نباشد، به روش‌های مختلف انجام می‌شود. این جراحی در حوزه‌ی تخصص دندان پزشکان متخصص ریشه (اندو) است که به آنها اندودنتیست می‌گویند، ولی برخی دندان‌پزشکان باتجربه نیز انجام می‌دهند.

🔵 جراحی لثه؛

اصلاح مشکلات لثه و بافت های نگهدارنده‌ی اطراف ریشه دندان، در حوزه‌ی تخصص پریو است. متخصصان لثه یا پریو که پریودنتیست نام دارند این جراحی‌ها را انجام می‌دهند، ولی برخی دندان‌پزشکان متبحر نیز جراحی لثه می‌کنند.

🔵 جراحی دهان کودک؛

اغلب اقدامات درمان جراحی دندان‌پزشکی کودکان را دندان‌پزشکان متخصص اطفال یا پدودنتیست ها انجام می‌دهند.

🔵 جراحی زیبایی دندان‌پزشکی؛

برخی جراحی‌های زیبایی به متخصص لثه مربوط است و مواردی که در ناحیه فک و بینی است، به متخصص جراحی فک و صورت ارتباط دارد.

🔵 جراحی سوانح و تصادفات صورت؛

معمولا به بیمارانی که دچار ضربه یا تروما در صورت و دهان شده‌اند، در مراحل اورژانس، دندان‌پزشکان متخصص جراحی فک و صورت رسیدگی می‌کنند ولی در مراحل ساده‌تر، متخصصین اندو، پریو، کودکان و حتی دندان‌پزشک های عمومی، اقدامات بعدی و تکمیلی را انجام می‌دهند.