درمان ریشه

به معنای خارج کردن عصب یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال است و در آخر نیز جهت ممانعت از ورود میکروب و باکتری به عصب دندان باید دندان را پر کنند. درمان ریشه به این جهت انجام می شود که دندان را هرچند بدون عصب زنده داخل دهان داشته باشیم و در کنار آن نیز در زمان خوردن درد نداشته باشیم. ( پیشنهاد میشود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید ) همچنین باقی ماندن دندان داخل دهان باعث حفظ زیبایی و ظاهر بیمار نیز می گردد. درمان ریشه دندان معمولاً نیازمند یک یا دو جلسه ملاقات با پزشک می باشد، اما در بعضی موارد ممکن است به علت سختی کار یک جلسه دیگر نیز به دوره درمان ریشه دندان اضافه شود.

درمان ریشه زمانی لازم می شود که پزشک تشخیص دهد ناحیه نرم بافت دندان دچار عفونت شود. این عفونت منجر به پوسیدگی دندان می گردد. در این مواقع عکس رادیولوژی توسط پزشک تجویز می شود و عفونت ها و وضعیت دندان بیمار کامل بررسی می شود، زیرا این عکس دارای اشعه ایکس می باشد و وضعیت کلی دندان و مشکلات احتمالی را نیز می توان از روی آن تشخیص داد. علائم تشکیل عفونت دهان را می توان از روی لق شدگی دندان، درد هنگام خوردن و آشامیدن به خصوص مواد سرد و گرم و ... تشخیص داد.

درد یک تجربه ناخوشایند حسی و یکی از دلایل مهم مراجعه بیماران به دندانپزشک می باشد. به همین جهت شناخت جنبه های مختلف درد، مسیرهای انتقال، علل دردهای ارجاعی به دندان ها و نیز نحوه درمان و یا نیاز به مشاوره با متخصص های گروه پزشکی برای درمان بیماران از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر اساس یک مطالعه انجام شده در کشورمان، درصد بالایی از مردم در یک فاصله زمانی کوتاه (6 ماه) از هنگامی که مورد پرسش قرار گرفته اند درد دندان را تجربه کرده و حتی برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه نموده اند. دردهای دندانی از جمله دردهای شایع سر و صورت هستند و امکان ارجاع این دردها به نواحی اطراف آنها وجود دارد.

همچنین امکان دارد که دردهای با منشا غیر دندانی به صورت درد دندان احساس شود. به همین سبب دندانپزشک ها باید ضمن آشنایی با انواع تظاهرهای دردهای دندانی و غیر دندانی، با نحوه تفکیک آنها از یکدیگر آشنا باشند و بر اساس تشخیص دقیق و صحیح به درمان بیماران بپردازند. در این فصل علاوه بر مروری بر دردهای دندانی و شبه دندانی، به علل بروز درد پس از درمان، نحوه کنترل آن و نیز توضیح عواملی که تحت کنترل دندانپزشک بوده و رعایت آنها می تواند از شدت درد پس از درمان بکاهد، پرداخته می شود.

1. واژه های مهم مربوط به درد، انواع الیاف عصبی، مسیرهای انتقال، دردهای با منشأ غیردندانی
1.1 واژه شناسی و اهمیت آشنایی با گویش بیماران در هر منطقه جغرافیایی در خصوص تعریف درد

گویش و نحوه اظهار درد در ایجاد ارتباط میان درمانگر و بیمار بسیار حایز اهمیت است .یکی از مواردی که هر دندانپزشک باید بیاموزد، نحوه گویش و تفسیر درد توسط ساکنین محل جغرافیایی است که وی در آنجا مشغول به کار است. دندانپزشک زمانی می تواند به تشخیص درست برسد که بتواند به طور کامل علایم و نشانه های ذکر شده توسط بیمار را درک کرده و آن را با آموزه ها و اطلاعات خود مورد تجزیه تحلیل و ارزیابی قرار دهد. به همین جهت درک گویش و واژه شناسی محل طبابت از اهمیت زیادی برخوردار است. تحقیقها نشان داده که یکی از علل مهم دریافت نکردن خدمات درمانی مناسب در برخی بیماران ممکن است ناشی از عدم ارتباط مناسب بین دندانپزشک و بیمار و نیز عدم توانایی بیمار در انتقال علایم درد خود به دندانپزشک باشد.