اطفال


دندانپزشکی کودکان , دندانپزشکی اطفال , خدمات دندانپزشکی کودکان - دنتیست  ایران


همه چیز درباره دندانپزشک اطفال و خدمات دندانپزشکی کودکان

فرزندان کوچک و دلبند شما تا سن خاصی دارای دندان های شیری هستند که بعد از ریزش آن ها دندان های دائمی جوانه خواهند زد. اما موقت بودن دندان های شیری کودکان به این معنی نیست که آن ها نیاز به مراقبت یا مراجعه به مطب دندانپرشکی اطفال ندارند. رسیدگی به بهداشت دهان و دندان کودکان یک سرمایه گذاری ارزشمند برای آینده آن ها است. هرچه دندان های کودکان در سنین پایین بیشتر تحت مراقبت باشند و مراجعه به کلینیک دندانپزشکی نیز منظم باشد در آینده کودکان از سلامتی بالایی برخوردار خواهند بود. این مقاله را بخوانید تا با دندانپزشک اطفال یا متخصص دندانپزشک کودکان آشنا شده. علاوه براین شما در این مقاله با تمام اقدامات و خدمات دندانپزشکی اطفال نیز به صورت مختصر آشنا خواهید شد.

دندانپزشکی اطفال چیست؟

دندانپزشکی کودکان شاخه ای از دندانپزشکی است که به ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی با تاکید بر مساله پیشگیری و درمانی کودکان از بدو تولد تا بزرگسالی و به ویژه برای افراد دارای نیازهای ویژه میپردازد. اقدامات انجام شده در این رشته توسط متخصص دندانپزشک اطفال یا متخصص دندانپزش کودکان شامل مدیریت مشکلات جسمی مربوط به ناتوانی های پزشکی، رفتاری ، جسمی و مسائل در ارتباط با رشد دهان، دندان و صورت کودکان نیز میشود.
متخصص دندانپزشک اطفال به چه کسی گفته میشود؟
متخصص دندانپزشک کودکان یا پدودنتیست (pedodontist) یا پدیاتریک دنتیست (pediatric dentist) به دندانپزشک متخصصی گفته میشود که به ارزیابی، تشخیص و معالجه مشکلات دندانپزشکی اطفال از سنین نوزادی تا نوجوانی میپردازد. یک متخصص دندانپزشکی کودکان به نیازهای مراجعان با نیازهای خاص نیز پاسخگو هستند. (کودکان با مشکلاتی خاصی مانند سندروم داون و …).
در واقع یک متخصص دندانپزشک اطفال مانند یک پزشک متخصص کودکان است که تمام آنچه مربوط به سلامتی کودک است را مدیریت میکند. این متخصص دندانپزشکی نیز تمام مشکلات مربوط به سلامتی دهان و دندان کودکان را مدیریت میکند.


تفاوت دندانپزشک عمومی با دندانپزشک اطفال در چیست؟

دندانپزشکی عمومی بعضاً دندانپزشکی “خانواده” خوانده می شود، به خصوص وقتی دندانپزشکان بیماران را در هر سنی مشاهده می کنند. با این وجود، درک این نکته که در واقع دندانپزشکان عمومی دارای چه مدرکی هستند، مهم است.
بیشتر دندانپزشکان عمومی تخصص خاصی در زیرشاخه ها و شاخه های تخصصی دندانپزشکی ندارند. شما می توانید به یک دندانپزشک عمومی به مانند یک پزشک عمومی نگاه کنید که متخصص نیست و تنها مشکلات عمومی بدن را شناسایی کرده و با دارودرمانی مداوا میکند. دندانپزشکان عمومی واجد شرایط هستند که اکثر روشهای دندانپزشکی مانند پر کردن دندان، دندانپزشکی زیبایی دندان و سایر خدمات دندانپزشکی را انجام دهند، اما تخصص، دانش و تجربه متخصصانی مانند متخصص ارتودنسی، متخصص زیبایی دندان متخصص ایمپلنت دندان، متخصص پریودنتیست و … را ندارند.
به طور مشابه دندانپزشکان عمومی همچنین تخصص خاصی در دندانپزشکی کودکان ندارند. دندانپزشکان عمومی قادر به ارائه خدمات عالی دندانپزشکی برای بیماران در هر سنی هستند ، اما عمق دانش آن ها یا آموزشی که دیده اند به اندازه متخصصان دندانپزشک اطفال نیست.


بهترین دندانپزشک کودکان – ویژگی‌های دندانپزشک اطفال خوب

چرا مراقبت اولیه از دندان کودکان مساله بسیار مهمی است؟

نحوه رویش، مراقبت و ریزش دندان های شیری به طور مستقیم روی روند جوانه زدن و رویش دندان های دائمی فرزدندتان تاثیر میگذارد. چنانچه مشکلی برای دندان های شیری کودک ایجاد شود قطعا در آینده کودکتان با مشکلات دندانپزشکی بزرگی دست و پنجه نرم خواهد کرد که برطرف کردن آن ها مستلزم صرف هزینه بالا و وقت گرانبهایش خواهد بود. برای همین لازم است در همان آغاز کودکی و حتی شیرخوارگی کودک را به نزد یک متخصص دندانپزشک اطفال برد تا تمامی مشکلات موجود و پیش رو تویط او تشخیص داده شده و درمان شود. چنانچه چنین کاری انجام ندهید (در سنین پایین به متخصصان دندانپزشکی اطفال مراجعه نکنید) بعدها برای برطرف کردنش واقعا به مشکل برخواهید خورد.

خدمات دندانپزشکی اطفال شامل چه مواردی میشود؟

انواع مختلفی از درمان های دندانپزشکی وجود دارد که ما به عنوان دندانپزشک اطفال ا دندانپزشک کودکان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان ، نجات دندان ها و حتی در صورت لزوم ترمیم دندان ها انجام می دهیم. هزینه و قیمت دندانپزشکی اطفال معمولا پایین تر از دندانپزشکی برگسالان است زیرا غلب جنبه مراقبتی و پیشگیرانه دارد. برخی از مهمترین اقدامات یا خدمات دندانپزشکی اطفال در ادامه به صورت خلاصه توضیح داده شده اند:

فلوراید درمانی موضعی
برای پیشگیری یا درمان حفرات دندان و یا پوسیدگی دندان دندانپزشکان اطفال از فلوراید استفاده میکنند. فلوراید به تقویت مینای دندان کمک میکند و مهمترین اقدامی که یک دندانپزشک اطفال برای محافظت از دندان در برابر پوسیدگی میتوان در دندانپزشکی کودکان انجام دهد همین پروسه فلوراید تراپی یا فلوراید درمانی است.
شیاربندی دندان با کمک سیلانت دندانپزشکی
سطوح جونده دندان های آسیاب در کودکان دارای شیارهایی است که مواد غذایی به آن ها گیر میکند و به دلیل زیاد بودن آن ها مسواک زدن به تنهایی قادر به پاک کردن آن ها نیست. متخصصان دندانپزشکی اطفال با کمک سیلانت های دندانپزشکی اطفال اقدام به پر کردن یا شیاربندی این حفرات میکنند تا احتمال پوسیدگی دندان را کاهش داده و مانع از آسیب دیدن مینای دندان میشود.


درمان ریشه دندان یا روت کانال

درست مانند بزرگسالان، گاهی اوقات کودکان نیز به درمان ریشه دندان نیاز دارند. این درمان به ما کمک میکند تا از وارد شدن آسیب به ریشه دندان ها و از دست دادن دندان های شیری یا دائمی پیشگیری کنیم.

باندینگ دندان
آسیب ها و شکستگی های جزئی دندانهای جلوی از جمله موارد شایع در دندانپزشکی اطفال در دوران کودکی است. ما به عنوان دندانپزشک اطفال میتوانیم با کمک برخی مواد خاص که با نام باندینگ شناخته میشوند این آسیب ها را ترمیم و برطرف کنیم. جنس این مواد به گونه ای است که هم رنگ دندان هستند. مواد باندینگ دندان مقاوم بوده و با رشد کودک همچنان ماندگار هستند.
نگرانی های ارتودنسی در کودکان و لزوم درمان پیشگیرانه به موقع در آن ها
مشکلات ارتودنسی در اغلب موارد و در بیشتر بیماران ناشی از مسائل ژنتیکی است. جدای از این برخی عادات نامناسب دوران کودکی میتواند باعث تغییر جهت یا حتی جوانه زدن بد شکل دندان دائمی میشود. بنابراین ریشه اغلب مشکلات ارتودنسی دندان را باید در دوران کودکی جست. شما به عنوان والدین کودان، موظف هستید حهت تشخیص و درمان به هنگام مشکلات ارتودنسی کودک دلبندتان آن ها را از سنین پایین به کلینیک ها یا مطب های دندانپزشکی اطفال برده یا مستقیما به یک متخصص ارتودنسی نشان دهید.


بهترین سن ارتودنسی برای کودکان چه سنی است؟

مطابق نظر مراکز معتبر ارتودنسی دندان در سراسر جهان بهترین سن ارتودنسی برای کودکان معمولا سن 7 تا 12 سالگی است. اگر کودک خود را به طور منظم به کلینیک دندانپزشک کودکان یا مطب دندانپزشک اطفال ببرید میتوانید از همان سنین به ارتودنسی پیشگیرانه و سایر درمان های به موقع دیگر پرداخته و آینده سالمتر و کم هزینه تری برای دلبندتان ترسیم کنید.

خدمات دندانپزشکی اطفال و کودکان در مطب دندانپزشکی دکتر مریم کسایی با ۵۰%  تخفیف

به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی اطفال مجهر در پاکدشت هستند؟

چنانچه صاحب فرزند هستند و مانند سایر والدین دلسوز و مسئولیت پذیر به دنبال پیشگیری، تشخیص یا درمان به موقع مشکلات دهان و دندان دلبندتان هستید حتما باید به فکر پیدا کردن یک کلینیک دندانپزشکی اطفال باشید. اگر ساکن پاکدشت هستید میتوانید سری به کلینیک دندانپزشکی یاس بزنید. ما در این مرکز با وجود دندانپزشک اطفال  تمام خدمات دندانپرشکی کودکان را ارائه میدهیم . و میتوانید به صورت آنلاین اقدام به دریافت و رزرو نوبت کنید تا در اولین فرصت با شما تماس بگیریم.