پروتز


دندان مصنوعی جایگزین سفارشی ساخته شده برای دندانهای از دست رفته است و می تواند از دهان بیرون آورده شود و مجددا در دهان قرار گیرد. در حالی که عادت به دندان مصنوعی برای برخی زمان بر است و هرگز احساس دندان واقعی را ندارد، دندان مصنوعی های امروزی طبیعی تر و راحت تر از قبل هستند.
مزایای دندان مصنوعی:
جایگزینی دندان از دست رفته به بهبود ظاهر و لبخند فرد کمک می کند. بدون استفاده از دندان مصنوعی، عضلات صورت رو به پایین می افتند و فرد مسن تر به نظر می رسد. دندان مصنوعی به غذا خوردن و صحبت کردن فرد کمک می کند. با این حال، عادت به دندان مصنوعی برای برخی دشوار است. در چند هفته ی اول استفاده از دندان مصنوعی جدید فرد احساس بی دست و پا بودن خواهد داشت. تا زمانی که عضلات گونه و زبان نحوه ی حفظ دندان را در دهان فرابگیرند، فرد احساس شل بودن دندان مصنوعی را خواهد داشت. عوارض اولیه چیست؟
تجربه ی التهاب جزئی و یا مقداری درد غیر معمول نیست. ممکن است در چند روز اول جریان بزاق دهان موقتا بیشتر شود. با افزایش مهارت عضلات دهان در حفظ دندان مصنوعی، این مشکلات باید کاهش یابد. یک یا چند معاینه توسط دندانپزشک بعد از قرارگیری پروتز ضروری است. در صورتی که مشکلات، به ویژه التهاب یا درد، ادامه یابد، باید با دندانپزشک مشورت کنید.
خوردن به مقداری تمرین نیاز دارد. ابتدا با جویدن غذاهای نرم و در قطعات کوچک شروع کنید. همزمان با دو طرف دندان بجوید تا از بلند شدن آن جلوگیری کنید. زمانی که به جویدن غذاهای نرم عادت کردید، غذاهای دیگر را به برنامه ی خود اضافه کنید تا زمانی که به رژیم معمول خود بازگردید. در هنگام مصرف غذاها مراقب غذاهای گرم و یا سخت و استخوان های تیز و یا پوسته باشید.

تلفظ برخی حروف و کلمات به تمرین نیاز دارد. با صدای بلند بخوانید و تکرار کنید. اگر در هنگام حرف زدن دندان های مصنوعی شما صدا می دهند، کمی کندتر صحبت کنید.گاهی ممکن است متوجه شوید که در هنگام لبخند زدن، سرفه یا خندیدن، دندان مصنوعی به بیرون می لغزد. برای رفع این مشکل دندان ها را به آرامی گاز بگیرید یا به سمت درون بمکید. اگر مشکل همچنان ادامه یافت، با دندان پزشک مشورت کنید.
اصول نگهداری دندان مصنوعی:
  • اجازه ندهید که دندان مصنوعی خشک شود. زمانی که از آن استفاده نمی کنید، دندان را در لیوانی از محلول مخصوص به خود یا آب ساده قرار دهید. از آب بسیار گرم استفاده نکنید زیرا فرم دندان ها را به هم می ریزد.
  • هر روز دندان ها را مسواک بزنید. این کار باعث رفع پلاک و باقی مانده ی مواد غذایی و جلوگیری از زرد شدن آنها می شود.
  • از دهان خود مراقبت کنید. هر روز لثه، زبان و کام خود را با مسواک بسیار نرم تمیز کنید تا به تحریک گردش خون در بافت آنها و حذف پلاک کمک کنید.
  • با دندان پزشک خود مشورت کنید. اگر دندان مصنوعی شما شکسته، ترک خورده یا شل شده است، هرگز وسوسه نشوید که خودتان آن را ترمیم کنید. برای تعمیر به دندان پزشک مراجعه کنید.