ایمپلنت


 
 ایمپلنت  دندانی

مدرن ترین راهکار جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. استفاده از ایمپلنت دندانی پس از کشف یک خاصیت عجیب ولی جذاب در فلز تیتانیوم آغاز شد.
به گزارش خبرنگار دایوپارس، این جایگزینی به دلایلی مانند حفظ زیبایی ظاهری و بازیابی قابلیت جویدن و یا صحبت کردن همیشه دارای جذابیت بوده و به همین دلیل در طول تاریخ، راهکارهای مختلفی برای آن ارائه شده است.
این خاصیت توسط پروفسور برنمارک سوئدی کشف شده و نشان می داد که فلز تیتانیوم قابلیت این را دارد که با استخوان یکپارچه شود و در داخل آن جوش بخورد.
در واقع یک ایمپلنت دندانی، یک ریشه مصنوعی دندان از جنس فلز تیتانیوم است که شکلی شبیه پیچ داشته و جایگزین ریشه دندان از دست رفته می شود.
دندانپزشک در طی یک جلسه جراحی، ایمپلنت تیتانیومی را در استخوان فک بیمار و در جای ریشه دندان سابق قرار می دهد.
این ایمپلنت پس از گذشت چند ماه با استخوان فک بیمار جوش می خورد و در آن محکم می شود.
 
ایمپلنت
 
ایمپلنت های دندانی بسیار کوچک هستند. این پیچ های فلزی به طور میانگین حدود 3 تا 5 میلیمتر قطر و حدود 10 میلیمتر طول دارند.
پس از آنکه ایمپلنت در استخوان فک محکم می شود، مانند ریشه دندان می تواند یک پایه مناسب برای قرار گیری تاج دندان باشد و نیروهای وارد بر تاج دندان را به خوبی تحمل نماید و در درون فک ثابت بماند. تاجی که بر روی ایمپلنت قرار می گیرد، قسمتی از دندان است که دیده می شود و تکمیل کننده زیبایی و عملکرد درست دهان و دندان بیمار خواهد بود.
مواردی که ایمپلنت به عنوان درمان در آنها پیشنهاد می شود عبارتند از موارد بی دندانی تک واحدی، بی دندانی های چند واحدی و بی دندانی های کامل در هر یک از دو فک بالا و پایین. در هر یک از موارد فوق، بیمار حتما باید پیش از درمان با دندانپزشک مشورت نماید تا سلامتی استخوان فک و لثه وی و سایر فاکتور های مهم در جراحی ایمپلنت در وی بررسی شود و پس از آن طرح درمان مناسب توسط دندانپزشک برنامه ریزی و برای بیمار اجرا شود.
در صورتی که کلیه موارد فوق و همچنین رعایت بهداشت کامل بیمار پس از جراحی انجام پذیرد، درصد موفقیت کاشت ایمپلنت دندانی بیش از 95 درصد بوده و ایمپلنت می تواند طول عمر بسیار بالایی (مادام العمر) داشته باشد.




ایمپلنت
 
مراقبت از ایمپلنت
کاشته شده و رعایت نکات بهداشتی از الزامات موفقیت درمان ایمپلنت می باشد.
اگرچه ایمپلنت مثل دندان طبیعی دچار مشکل پوسیدگی نمی شود، اما اگر وضعیت بهداشت مناسبی در اطراف دندان ایمپلنت شده برقرار نباشد، ممکن است بافت لثه اطراف ایمپلنت دچار مشکلاتی مانند عفونت شده و حتی سلامت و موفقیت طولانی مدت خود ایمپلنت را نیز با تهدید مواجه نماید. به همین دلیل مراقبت و رعایت بهداشت همیشگی دهان و دندان و مراجعات منظم جهت چکاپ به مطب دندانپزشک برای تضمین موفقیت کاشت و حفظ طول عمر ایمپلنت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.